Brink Webdesign | Best practices en richtlijnen SEO teksten update
515
post-template-default,single,single-post,postid-515,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive
 

Best practices en richtlijnen SEO teksten update

Best practices en richtlijnen SEO teksten update

Er is de laatste jaren veel veranderd qua organische zoekmachine optimalisatie. RankBrain, Voice Search, AI, Tensor Flow, Knowledge Graph, Mobile First om maar een paar buzz termen te noemen. Wat betekent dit allemaal voor de teksten op jouw website? Welke latten zijn er gelegd door Google. Wat is belangrijk en wat zijn notdones. In dit artikel leggen we het je uit.

Voice Search
Dit noemen we in normaal Nederlands spraakgestuurde zoekopdrachten. We vragen steeds meer aan Google Now, Siri en Cortana, bron: swaanscommunicatie.nl/. Het wordt normaler om te spreken in de tablet en smartphone zelfs in het openbaar. De jeugd van tegenwoordig die typen niet meer in Google zoektermen zoals de ouderen dat doen. De zoekopdrachten hebben meer de vorm van een vraag. Zijn langer. Bevatten stopwoorden. Om heel eerlijk te zijn de impact van voice search op SEO is erg overdreven. Het valt allemaal wel mee. De zoekmachine is goed in staat om deze nieuwe type zoekopdrachten te koppelen aan de relevante webpagina’s. De enige tip die wij kunnen geven op dit vlak is dat het beter is om vandaag de dag meer te schrijven zoals je spreekt. Dus niet hele deftige academische teksten, maar meer bijna een transcript van hoe wij mensen in het dagelijks leven zoals bij de bakker met elkaar communiceren.

Keywords
Deze vraag krijgen we zo vaak. Moet ik nog alle belangrijke keywords deponeren in belangrijke plekken als H1 en title tag en alle mogelijke variaties? Het antwoord daarop is kort nee. Met Google Hummingbird is het zo dat Google veel beter begrijpt de verbanden tussen woorden en taal. Heb je bijvoorbeeld een tekst over java. Als er andere woorden voorkomen in die tekst, zoals ‘Indonesië’ en reizen, dan kan zoekmachine Google al begrijpen, het gaat waarschijnlijk over het eiland java. Indien er voor de rest dingen genoemd worden zoals ‘computer’ en ‘code’, dan begrijpt Google al snel dat de tekst gaat over de programmeertaal met dezelfde naam. Google begrijpt ook synoniemen vandaag de dag HEEL goed. Dus het is echt niet nodig om keyword variaties te proppen in de tekst. Google snapt dat een bolide een auto is en dat dit voertuigen zijn. Geen noodzaak om die variaties in de tekst en on-page instellingen te proppen dit is waanzin vandaag de dag.

Schrijf natuurlijk, schrijf uitgebreid, want we zien wel dat langere teksten beduidend beter presteren in zoekresultaten en schrijf misschien ietwat lager niveau, ietwat meer dagelijkse communicatie niveau om voice search optimalisatie te bereiken. Hulp nodig? Wij raden aan: https://www.swaanscommunicatie.nl/tekstschrijver-gezocht/. Swaans is een ervaren en creatief tekstbureau dat de nodige kaas gegeten heeft van SEO ontwikkelingen.

Geen reactie's

Geef een reactie